Debatt
Børre Skiaker, generalsekretær i Kongelig Norsk Automobilklub er misfornøyd med tilstandene på fylkesveier i Norge.
Foto: privat
Fylkesveibløffen
Børre Skiaker, generalsekretær i Kongelig Norsk Automobilklub
Debattinnlegget gir uttrykk for skribentens holdning.
Fylkesveinettet i Norge er av det farligste man kan
bevege seg på. Avstanden mellom politikernes løfter og hva de faktisk leverer
er så betydelig at det knapt kan kalles noe annet enn en bløff.
Fylkesveiene med sine 44 000 km vei om lag 550 tunneler, 10
700 bruer og 310 ferjekaier utgjør om lag 80% av det samlede riks- og
fylkesveinettet. Likevel blir det tilgodesett med omtrent halvparten av
trafikkarbeidet.
Veivedlikehold er en av de viktigste oppgavene
fylkeskommunene står overfor, og er gjenstand for debatt i de fylkespolitiske
beslutningsorganene og bør bli debattert rundt omkring i landet i løpet av
valgkampen. Dessverre har fylkesveiene blitt et svarteperspill hvor
fylkespolitikerne skylder på manglende budsjettmidler fra stortinget, mens
rikspolitikerne viser til at fylkesveiene er fylkeskommunenes ansvar og at de
må prioritere innenfor de budsjettrammene de har. Fylkeskommunene er prisgitt
de inntektene staten gir de, og derfor er det helt avgjørende at fylkene blir
utstyrt med økonomiske muskler til å kunne starte innhentingen av etterslepet.
Regjeringspartiene Senterpartiet og Arbeiderpartiet har
gjennom partiprogrammene sine forpliktet seg til et taktskifte i vedlikeholdet
av fylkesveiene. I Arbeiderpartiets program for inneværende stortingsperiode
slås det fast at fylkeskommunene skal settes i stand til å ruste opp
fylkesveinettet.. Senterpartiets program er enda tydeligere og lover i sitt
program at de skal satse kraftig på å redusere vedlikeholdsetterslepet på riks-
og fylkesveier. I partienes felles regjeringsplattform er de fagre valgløftene
redusert til at de skal utarbeide en plan for reduksjon av
vedlikeholdsetterslepet. Snart halvveis ut i partienes regjeringstid er det
fremdeles ingen plan å spore og i budsjettene blir fylkesveiene fremdeles
avspist med knapper og glansbilder.
Rådgivende
Ingeniørers Forening anslår at vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene
alene er på svimlende 700 milliarder kroner. Stortingsflertallet bevilget
under 0,4 millarder kroner, og fylkenes frie inntekter er langt fra
tilstrekkelige.
KNA vil bruke valgkampen på å kreve at fylkespolitikerne
skal sette veivedlikehold høyere opp på den politiske dagsorden. Samtidig er
det et problem at rikspolitikerne foran hvert stortingsvalg lover penger til
fylkesveiene og svikter hver eneste gang – foreløpig uten unntak – og det må de
stilles til ansvar for.