Debatt
- De fleste steder- spises de positive effektene av det nye inntektssystemet opp av generelle prisøkninger og høye renter på lån, skriver Eidskog-ordfører Kamilla Thue. .
Arkivfoto: Eira Egner
"Forskjellen på å skjære bort litt fett og å kutte helt inntil beinet har sjelden vært tydeligere"
Kamilla Thue
Debattinnlegget gir uttrykk for skribentens holdning.
Ap-ordfører, Eidskog kommune
Skattesterke kommuner fortsetter å klage sin nød om et
omfordelende inntektssystem. Men det bør egentlig være en selvfølge at alle
norske innbyggere opplever noenlunde lik kvalitet på helt grunnleggende
kommunale tjenester.
Vi har hørt det fra Oslo og Asker tidligere. Etter
framleggingen av forslag til statsbudsjett for 2025 er det Bærum som har hatt
mikrofonen. Refrenget går slik: Rike, skattesterke kommuner føler seg ranet av
fattige, skattesvake kommuner. Vondt blir til verre når de velstående kommunene
må kutte i budsjetter og prioriteringer, akkurat slik vi andre har gjort i alle
år. Det er kanskje et søkt eksempel, men Bærums vurdering av kutt i
sykehjemsplasser i Spania vitner om at vi befinner oss i helt forskjellige verdener.
Vi skjønner at Bærum liker å være best i alt. Men det bør
være en selvfølge at alle norske innbyggere opplever noenlunde lik kvalitet på helt
grunnleggende kommunale tjenester.
Budsjettsprekk: 10 mrd.
De skattesterke kommunene underkommuniserer dessuten at det
er flere omfordelende mekanismer i sving i det nye inntektssystemet som også
gir høyere overføringer enn tidligere. Men dette passer dårlig med den
foretrukne historiefortellingen og fiendebildet.
Derfor er det viktig at debatten om kommunenes katastrofale
økonomiske situasjon foregår på en mer redelig og systemorientert måte. Ifølge
Kommunal Rapport snakker vi om en samlet budsjettsprekk på om lag 10 milliarder
kroner i et hardt prøvet Kommune-Norge.
De fleste steder spises de positive effektene av det nye
inntektssystemet opp av generelle prisøkninger og høye renter på lån.
Disposisjonsfondskassa er tømt i mange kommuner. Sparegrisen er knust. Vi har vært
tvunget til å ta opp lån for i det hele tatt ha råd til å la sykehjem og skoler
drive på en måte som er noenlunde i nærheten av hva som er lovpålagt eller
normert av staten. Dagens rentenivå er like krevende for oss som for
innbyggerne våre.
Bærums vurdering av kutt i sykehjemsplasser i Spania vitner om at vi befinner oss i helt forskjellige verdener.
Kamilla Thue (Ap), ordfører i Eidskog
For mange kommuner er det nesten umulig å balansere
budsjettene uten å kutte i både grunnleggende og forebyggende tjenester. I
praksis betyr dette at mange kommuner sliter med å oppfylle lovpålagte
oppgaver. Likeverdige tjenester, som er et nasjonalt mål, er for mange kommuner
et uoppnåelig ideal.
Det nye inntektssystem retter opp endel av de innebygde
skjevhetene som lå der før, men kjerneproblemet er at det må bli bedre samsvar
mellom overføringene fra staten og de oppgavene som kommunene skal løse.
Kronisk underfinansiering kan ikke være normalen. Økte rammetilskudd kan være
en løsning, mens målrettede midler, for eksempel til storbyer eller
grensekommuner, kan være andre viktige verktøy.
Systematiske skjevheter
Inntektssystemets kompleksitet gjør det fortsatt vanskelig
for både politikere og innbyggere å forstå hvorfor nabokommuner kan ha så ulike
tilbud. Det er i seg selv et demokratisk problem. Inntektssystemet har i mange
tiår bidratt til å opprettholde systematiske skjevheter, og endringene i
systemet har vært et forsøk på å rette opp i noe av dette.
Men det er også en utfordring for tanken om likeverdige
tjenester i dette landet når Bærum, med sitt skattegrunnlag og sin
befolkningsprofil, prøver å fremstille sine kutt som mer brutale enn hverdagen
i andre norske kommuner. Bærum sitter fortsatt igjen med langt høyere
skatteinntekter per innbygger enn de fleste. Det er forskjell på å trimme bort
litt av fettet og kutte helt inn til beinet.
Samtidig som vi fortsetter å be for vår syke mor, har vi
empati med alle kommuner som opplever hvor vondt det er å kutte i budsjetter og
tjenestetilbud. Selv om vi lever i forskjellige verdener, sitter vi også i
samme båt. Men når empatien åpenbart ikke strekker seg særlig langt andre
veien, blir det fristende for en fattig innlandsordfører å legge til et
lakonisk «velkommen etter».