Debatt
Marianne Bratsveen og Åse-Kari Kobbersletten i LO Innlandet ønsker seg en mer praktisk skole.
Foto: privat
Vi vil ha en mer praktisk skole
Marianne Bratsveen og Åse-Kari Kobbersletten
Debattinnlegget gir uttrykk for skribentens holdning.
Utvalgsmedlem og leder i familie- og likestillingspolitisk utvalg, LO Innlandet
Den 19. september i år la kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun frem
stortingsmeldingen «En mer praktisk skole. Bedre læring, motivasjon og
trivsel». Meldingen inneholder løfter om en mer praktisk skole for elever på 5.
til 10. trinn. I lang tid har det vært uttrykt bekymring for at skolen har
blitt for teoretisk. Elever lærer på ulike måter, og de som trenger å lære
gjennom aktivitet og praktiske øvelser mister mestringsopplevelser og tilpasset
undervisning. Praktiske fag i skolen har forsvunnet eller fått en redusert
rolle, og skolene mangler ressurser til å gjennomføre kunnskapsformidling på en
ideell måte. Vi vet at praktisk gjennomgang, bevegelse og aktivitet øker
læringsutbyttet for elevene.
Problemet blir tydelig når man besøker skoler: Sløydrom, kunst- og
håndverksrom, skolekjøkken og naturfagrom er ofte mangelfullt utstyrt. Det er
lite materiell tilgjengelig, og når man spør, får man ofte til svar at det
mangler undervisningspersonell med tilstrekkelig fagkompetanse i disse fagene. Kommunene
bevilger ikke nok midler til å utstyre rommene, og til å kjøpe inn nødvendige
matvarer til mat- og helseundervisningen. Fagene formidles derfor i økende grad
som rene teorifag, noe som undergraver deres opprinnelige, praktiske natur.
Vi krever mer enn løfter om mer praktisk undervisning. Praktiske fag som
sløyd, kunst og håndverk, naturfag, og mat og helse inneholder mye teori i
selve utøvelsen, men krever samtidig at læreren har god faglig innsikt,
formidlingsevne og en praktisk tilnærming til pedagogikken. Det er behov for
solid, grunnleggende forståelse av fag og teknikker som kan fremme kreativitet,
læreglede og mestring.
For å få til en mer praktisk skole må vi
reflektere samfunnets behov. Personer med praktiske yrker må få en plass i
skolen, for å videreformidle sin kunnskap, men selvsagt med krav om pedagogisk
kompetanse.
Alle elever har krav på et godt læringsmiljø, og da trengs det også et mangfold
av metoder for læring, og rom for å tilpasse undervisningen til elevenes
interesser og ulike behov for pedagogisk tilnærming. Mange lærer også de
teoretiske fagene lettest med aktivitet og bevegelse, framfor å bare ha stillesittende
klasseromsundervisning.
Familie- og likestillingsutvalget i LO Innlandet ønsker et reelt løft for de
praktiske fagene i skolen. Vi ønsker at undervisningspersonell i praktiske fag
har relevant fagkompetanse, og at grunnskolen gir mestring til alle elever,
uavhengig av om de er teoretisk eller praktisk anlagt. Dette krever klare føringer fra myndighetene, men også prioritering i kommunene
som skal gjennomføre grunnskoleopplæring.
Praktiske yrker og praktiske fag
er ikke B-løsninger for skolesvake, men like verdifullt som teoretiske fag, for
både eleven og samfunnet. Det er på tide at teori og praksis får lik
verdi i utdanningssystemet.